Tips voor adverteren met een klein budget

mkbclickservice
Efficiënter adverteren met MKB ClickService

Niet elk bedrijf heeft een enorm budget beschikbaar om te adverteren via Google Ads. Grote bedrijven en bekende merken domineren de markt ook online, maar betekent dit dat je met een klein budget niet gevonden kan worden? Nee! Je kan met een klein budget wel degelijk je doelgroep bereiken en klanten werven via Google Ads. Je moet dan wel slim werken en creatief zijn in de opzet van je campagne. Ben je benieuwd hoe wij dat voor onze klanten doen? We geven je een aantal bruikbare tips in dit artikel.

De structuur van je account heeft grote invloed

Het resultaat van je campagne wordt beïnvloed door de structuur van je account. Door alles overzichtelijk en inzichtelijk te houden werkt alles gemakkelijker. Bepaal de structuur aan de hand van je zoekwoorden en thema’s. Je kan hiervoor de structuur van je website gebruiken, dat houd alles gemakkelijk overzichtelijk. Door te werken met kleine advertentiegroepen en daarbinnen het aantal zoekwoorden te beperken is gemakkelijk inzichtelijk wat wel scoort en wat niet. Doordat je werkt met een kleiner budget zal je keuzes moeten gaan maken en door de structuur in het account heb je inzichtelijk welke advertenties, groepen en trefwoorden je moet pauzeren/verwijderen, en welke je extra onder de aandacht moet brengen.

Schrijf activerende advertentieteksten

Als je begint aan de campagne weet je nog niet exact welke teksten conversies gaan opleveren. Schrijf daarom altijd meerdere tekst-varianten per set en meet over verloop van tijd welke advertenties de hoogste doorklikratio gehad hebben. Dan kan je daar weer op voortborduren door de slecht scorende advertenties te schrappen en een andere variant te schrijven op de goedlopende tekst. Hierdoor verhoog je gedurende de looptijd van je campagne je doorklikratio en conversies.

Je kan ook testen wat je wel of niet wilt gebruiken in je teksten:

  • Het vermelden van prijzen
  • Hoe de zichtbare url wordt weergegeven
  • Welke call-to-action beter werkt
  • Het hoofdtrefwoord
  • Het gebruik van extensions

Een ander aspect om rekening mee te houden is de kwaliteitsscore van de advertenties. De kwaliteitsscore wordt bepaald aan de hand van je trefwoorden, advertentieteksten, en in hoeverre dat overeenkomt met de tekst op de pagina waarnaar verwezen wordt. Dit meet Google o.a. door het bounce-percentage, maar er wordt ook naar de content zelf gekeken. Door de content, advertentieteksten en trefwoorden goed op elkaar af te stemmen beïnvloed je de doorklikratio en daarmee de kwaliteitsscore. Als deze score omhoog gaat kan het gevraagde bod per klik omlaag gaan. Echter als je niet tevreden bent met je huidige positie zal je dat bod wel weer moeten verhogen om beter te scoren.

Strategisch doelgebied

De grote merken adverteren doorgaans overal in Nederland of zelfs tot buiten de landsgrenzen. Zij stellen campagnes in op landelijk, provinciaal en lokaal niveau. Met een klein budget kan je niet concurreren op landelijk niveau. Door onderzoek te doen naar welke gebieden rendabel zijn of een kleiner lokaal gebeid te kiezen kan je wel eens de concurrentiestrijd ontlopen. Misschien adverteren er minder bedrijven in het gekozen gebied, maar het kan ook zijn dat ze in dat gebied niet zo veel budget willen besteden. Daarnaast hebben lokale klanten vaak een voorkeur voor jou omdat je uit de regio komt.

Strategische timing

Via de Advertentieplanning van Google Ads kan je zelf bepalen wanneer je advertenties zichtbaar zijn. Je wilt natuurlijk zichtbaar zijn op de momenten dat mensen zoeken en op de momenten dat de kans hoger is dat ze converteren. Zo zullen er midden in de nacht minder mensen serieus aan het zoeken zijn en tijdens de spits staat half het land in de file. Je kan er ook voor kiezen om juist zichtbaar te zijn op de momenten waarvan je weet dat je concurrenten het niet zijn. Met een beetje onderzoek en inzicht kan je hier veel verschil in de resultaten behalen.

Wanneer uw product of dienst seizoensgebonden is kies je voor een bepaalde tijd in het jaar om te adverteren. Echter is op dat moment de concurrentie zo hevig dat je mogelijk slecht zichtbaar bent. In dat geval kan je er voor kiezen om iets eerder te beginnen met adverteren dan de rest. Door de concurrentie te ontlopen kan je ook met een klein budget nog goede resultaten boeken.

Kies je trefwoorden slim

Als het hoofdtrefwoord door al je concurrenten gebruikt wordt, dan zullen de kosten per klik hoog zijn en de resultaten – met een klein budget – marginaal. Je kan er in dit geval voor kiezen om je zoekwoorden slim aan te vullen met termen van producteigenschappen, handelingen of locaties waar je concurrenten niet mee adverteren. Het zoekvolume zal waarschijnlijk kleiner zijn, maar omdat je een van de weinigen bent die hiermee adverteert kan het aantal clicks hoger liggen. Ook kan je kiezen voor andere minder gebruikte hoofdtrefwoorden. Door je te focussen op een niche, kan je binnen die niche veel resultaat boeken, terwijl de concurrenten onderling vechten om een klein hapje uit de zelfde appel.

Bedenk een goede biedstrategie

Je wilt graag op de eerste pagina vertoond worden, maar je hebt een klein budget. Met een laag bod zal je nauwelijks getoond worden, maar met een hoog bod is na enkele clicks je dagbudget op en wordt je daarna ook niet meer vertoond voor de rest van de dag. Het is dus belangrijk om een goede balans te bepalen. Zoekwoorden die meer kosten dan je budget en strategie toelaten kan je optimaliseren of pauzeren. Let ook op brede zoekwoorden, de aanvullende zoektermen kunnen je kosten per click verhogen. Ook hier moeten slimme keuzes gemaakt worden.

Stel je doelen realistisch op

Ja, kan met een klein budget nog steeds succesvol adverteren, maar wees wel realistisch in je verwachting en gewenste resultaat. Google Ads is geen machine waarin je geld stopt met een gegarandeerd resultaat in omzet of nieuwe klanten. Het zorgt ervoor dat je bedrijf, merk en product zichtbaar is bij de doelgroep. Hierna zal de doelgroep kiezen tussen jou en andere aanbieders op basis van de het aanbod. Factoren als: Prijs, kwaliteit, service, leveringsvoorwaarden, etc. bepalen of de klant wilt kopen, niet de Google advertenties.

Wilt u onze hulp bij het opzetten van een Google advertentiecampagne? Neem dan contact op met onze klantenservice via telefoonnummer 030 – 266 96 66. Zij helpen u graag verder.